Jak opisać swoje doświadczenie zawodowe, aby faktycznie wynikało z niego, że jestem osobą kompetentną? – na takie pytanie często poszukują odpowiedzi osoby, które tworzą swoje CV. Niestety samo wpisanie okresu zatrudnienia, miejsca pracy, nazwy stanowiska oraz jednego zdania o doświadczeniu zawodowym to zbyt mało, aby właściwie zaprezentować swoje doświadczenie zawodowe.
W dzisiejszym wpisie, przygotowałam dla Ciebie listę wskazówek, dzięki którym Twoje doświadczenie zawodowe faktycznie podkreśli Twoje atuty.

Czym jest doświadczenie zawodowe?
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy definiuje doświadczenie zawodowe jako: „doświadczenie uzyskane w trakcie zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej lub prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 6 miesięcy”.
Z perspektywy procesu rekrutacji, oprócz doświadczenia zawodowego uzyskanego w trakcie zatrudnienia ważne są również te umiejętności, które zdobyłeś w innej formie, m.in.: staż, projekt aktywizacji zawodowej, wolontariat, koła studenckie, praktyki.
W aplikacjach pojawiają się rozmaite błędy, które obniżają jakość kandydatury w procesie rekrutacji. Do tych błędów należą: brak odpowiedniej chronologii, brak informacji o okresach zatrudnienia, brak informacji o zakresie obowiązków. Co należy zrobić, aby naprawdę dobrze opisać swoje doświadczenie zawodowe w CV? Przygotowałam 7 wartościowych wskazówek, dzięki którym możesz sprawić, że Twoje CV będzie naprawdę profesjonalne.

Wskazówka 1: Zaprezentuj właściwie daty w przebiegu kariery zawodowej.
Spotykam się z aplikacjami, w których kandydat nie wpisuje poprawnie dat. Jednym z największych błędów jest brak dat związanych z okresami zatrudnienia. Kolejnym błędem jest umieszczenie tylko roku zatrudnienia, ale bez informacji, czy współpraca nadal trwa lub dobiegła końca. Kolejnym błędem jest brak informacji o miesiącach, których dotyczy okres zdobywania doświadczenia. Te błędy wprowadzają wiele zamieszania i niejasności, a w efekcie rekruter nie ma podstawowych i niepozostawiających wątpliwości informacji.
Co w takich w sytuacjach myśli rekruter?
- Czy kandydat chce coś ukryć? A może zapomniał o tej zasadzie (albo jej nie znał)?
- Może nie chciało mu się sprawdzić w dokumentach dat i dlatego wpisał orientacyjnie lata do swojej aplikacji?
Aby uniknąć takich sytuacji, właściwie zaprezentuj daty w przebiegu kariery zawodowej. Okres współpracy z poprzednimi pracodawcami powinien:
- być stosowany konsekwentnie w całym CV,
- zawierać miesiąc i rok, np.: 05/2009 – 05/2014,
- zawierać odpowiednie odstępy i prezentować się w sposób przejrzysty i schludny.
Dzięki tym zasadom w czytelny sposób zaprezentujesz przebieg ścieżki zawodowej, które nie pozostawią cienia wątpliwości i zaprezentują twoją kandydaturę w dobrym świetle.

Wskazówka 2: Zadbaj o odpowiednią chronologię
Kandydaci wpisują daty i miejsca firm, z którymi współpracowali, na dwa różne sposoby:
Od najstarszej do najnowszej
W tym przypadku rekruter w pierwszej kolejności dowie się: co robiłeś wiele lat temu, od czego zaczynałeś swoją drogę zawodową. Dla osoby rekrutującej ważniejsze są informacje o Twoim ostatnim doświadczeniu zawodowym. Jaki rodzaj chronologii jest zdecydowanie lepszy?
Od najnowszej do najstarszej
W tym przypadku rekruter w pierwszej kolejności dowie się:
- w jakim obszarze masz wprawę i aktualną wiedzę,
- w jakim obszarze masz praktyczne umiejętności,
- z jaką wiedzą i zakresem obowiązków jesteś „na bieżąco”,
- jakie systemy i narzędzia pracy, dostępne obecnie na rynku, potrafisz obsługiwać.
Pozwól przyszłemu pracodawcy spojrzeć na Twoje doświadczenie zawodowe z korzystnej perspektywy i zaprezentuj w pierwszej kolejności najświeższe informacje.
Wskazówka 3: Połącz firmy, w których pracowałeś na kilku umowach.
Pracowałeś w jednej firmie przez kilka lat na tym samym stanowisku? Zawarłeś więcej niż jedną umowę? Nie wiesz jak to czytelnie napisać w CV? Zobacz to na przykładzie:
Pracowałeś w firmie ABCD w następujących okresach:
- 05/2020 – 12/2020: Firma ABCD, Specjalista ds. Kadr i Płac,
- 12/2019 – 04/2020: Firma ABCD, Specjalista ds. Kadr i Płac,
- 12/2015 – 11/2019: Firma ABCD, Specjalista ds. Kadr i Płac.
Co zrobić, aby zamiast trzech wpisów do CV wpisać jeden?
- wpisz, kiedy rozpocząłeś pracę w firmie (miesiąc i rok),
- wpisz datę końcową (jeśli zakończyłeś współpracę z firmą),
- wpisz „w trakcie”, jeśli współpraca nadal trwa,
- wpisz ostatnie zajmowane stanowisko.
Jak po poprawkach będzie wyglądać właściwy zapis?
Oto on:
12/2015 – 12/2020: Firma ABCD, Specjalista ds. Kadr i Płac

Wskazówka 4: Opisz zakres wykonywanych czynności i obowiązków.
Co zabija atrakcyjność CV? Brak kluczowych informacji. Przez to rekruter nie ma szans ocenić, w jakim stopniu doświadczenie kandydata pokrywa się z potrzebami pracodawcy.
Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV? Oto kilka dobrych przykładów:
- administrowanie systemem CRM (w tym zakładanie kont użytkowników),
- redagowanie i publikacja ofert pracy na różnych platformach,
- wstępna selekcja nadesłanych aplikacji, umawianie spotkań z kandydatami,
- uzupełnianie bazy danych w arkuszu kalkulacyjnych na podstawie wytycznych.
Wspomnij też o:
- ciekawych projektach, w których brałeś udział,
- wygranych konkursach,
- usprawnieniach, które udało Ci się zaproponować i wprowadzić.
Dzięki tym informacjom osoba rekrutująca dowie się, jakie zadania realizowałeś i za co byłeś odpowiedzialny.

Wskazówka 5: Zadbaj, by Twoje kompetencje i doświadczenie zawodowe były odpowiedzią na wymagania przedstawione w ofercie pracy.
Pracodawca umieszcza w ofercie pracy kluczowe informacje o zakresie obowiązków na danym stanowisku. W procesie rekrutacji poszukuje kandydata, który w jego przekonaniu doskonale sobie poradzi z realizacją zadań. Z tego powodu ważne jest, aby kandydat zaprezentował swoje kompetencje w odpowiedzi na ofertę pracy. Pokażę Ci to na przykładzie.
Pracodawca w ofercie pracy umieścił następujący zakres obowiązków:
- tworzenie, redagowanie i korekta opisów na stronę www,
- dodawanie produktów do sklepu internetowego,
- obsługa klientów sklepu internetowego.
Jak właściwie opisać w swoim CV doświadczenie zawodowe, które będzie odpowiedzią na wymagania przedstawione w ofercie? Oto kilka przykładów:
- tworzyłem opisy produktów z branży spożywczej,
- dodawałem produkty do sklepu internetowego,
- byłem odpowiedzialny za obsługę telefoniczną i mailową klientów sklepu internetowego (w tym obsługa reklamacji).
Wykorzystaj swoje doświadczenie, by zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.
Wskazówka 6: Szukasz swojej pierwszej pracy? Nie masz dużego doświadczenia zawodowego? Wpisz te rzeczy do swojego CV.
Dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę wyzwaniem jest zaprezentowanie swojej kandydatury. Jakie informacje zawrzeć w CV, aby mimo braku doświadczenia zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie? Napisz:
- co potrafisz robić,
- na czym się znasz,
- jakie masz umiejętności (np. matematyczne, humanistyczne, manualne, logiczne, itp.),
- jakie masz dodatkowe umiejętności i uprawnienia (np. prawo jazdy, portfolio, obsługa programów i narzędzi).
Na tym etapie zaprezentuj swoje umiejętności i doświadczenie. Może być to ważna wskazówka dla potencjalnego pracodawcy.
Wspomnij również o:
- odbytych stażach,
- doświadczeniu w pracy dorywczej,
- wolontariacie i organizacjach non profit,
- uczestnictwie w akcjach charytatywnych,
- zaangażowaniu w projekty w szkole, na uczelni.

Wskazówka 7: 7 kroków, dzięki którym zredagujesz atrakcyjną treść doświadczenia zawodowego
KROK 1: Sporządź wykaz wszystkich firm, miejsc i stanowisk, które przyczyniły się do zdobycia doświadczenia zawodowego
KROK 2: Dopisz daty (np. 02/2020 – 03/2021)
KROK 3: Uporządkuj je w odpowiedniej chronologii: od najbardziej aktualnego do najstarszego
KROK 4: Dopisz do każdego z nich informacje o: twoich osiągnięciach, zdobytych umiejętnościach tak, aby odpowiadały na potrzeby zawarte w ofercie pracy
KROK 5: Zrób korektę i nanieś poprawki: wyeliminuj błędy literowe, popraw interpunkcję, skomplikowane zdania przeredaguj na prostsze i krótsze
KROK 6: Zadbaj o aspekt wizualny: zastosuj te same rodzaje i rozmiary czcionek, wyrównaj tekst i odstępy pomiędzy wierszami
KROK 7: Wyeksportuj CV do pliku PDF i zatytułuj go wg wzoru: CV_Anna Kowalska.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w ulepszeniu dokumentów aplikacyjnych, a tym samym przybliżą Cię do zdobycia ciekawej pracy.